torsdag 5 september 2013

Behöver någon i din trädgård amfetamin?


För några veckor sen pratade de på radionyheterna om att förskrivningen av antidepressiva läkemedel till katter och hundar hade ökat.

Alltså – katter och hundar kan vara deprimerade. Uppenbarligen.
Deprimerad vovve? Bild härifrån.

Efter att ha pratat med några kompisar så verkar det som att hundar kan vara dementa. Nu när jag tänker efter så kommer jag ihåg att några före detta arbetskompisar pratade om en häst med tics. Och min pappa hade för sig för länge sen att en tax i min hemort tagit självmord.

Jag var själv förresten med om att min ena katt, efter att hon kommit till en ny miljö, var väldigt orolig och, som det verkade, på väg att hoppa ut från ett fönster på andra våning. Hade hon ångest?

För en tid sedan såg jag en bild på en tiger med Downs syndrom.

Då är frågan om till exempel en nymfparakit kan vara schizofren? Kan en igelkott ha ADHD? Finns det minigrisar som lider av bipolär sjukdom? Kan det till och med vara så att en dovhjort någonstans i vårt land har antisocial personlighetsstörning - det som brukar kallas ”psykopati”?



Psykotisk? Bengt har bilden.

Vad tror ni?

Jo, katter kan få en form av demens. 

Här kan man läsa en människas syn på "djur i sorg". Det tyckte jag var intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar