söndag 6 oktober 2013

Våra kroppar, del 2

Jag har funderat länge på en sak.

Ätstörningar uppkommer ofta, verkar det som, i 13-årsåldern och där omkring, ungefär i åldern då puberteten för flickor är igång. Jag har hört från en kompis som är dietist att för att mensen ska komma måste flickan ha en viss andel kroppsfett. Det är alltså naturligt att flickor blir lite mulliga i den åldern. Annars utvecklas de inte. En del könshormoner kan bara tillverkas i fett. Jag har inte hittat någon källa annan än wikipedia om det här.

Jag har tidigare läst att kvinnor behöver en viss andel fett på kroppen för att kunna bli med barn, annars kan mensen försvinna.

Jag läser en del bloggar ibland, har varit inne på några som skrivs av tjejer som har eller har haft ätstörningar. Några skriver att de inte ville bli kvinnor, de ville inte bli vuxna. Istället ville de stanna kvar i "den trygga barndomen". De började att svälta sig själva.
Bilden hittade jag hos Spiderchick, Hon ger förresten finfina tips på hur man får bra självförtroende. Hon hade förut den då anorektiska Nicole Richie som förebild men har nu tänkt om.
 
här står det i en artikel om en kvinna som haft anorexi:
"Rädslan att bli vuxen lade grunden till hennes anorexi, anser hon.
– Jag blev fixerad vid att träna och att inte äta. Någon annan hade kanske börjat hetsäta. Det är ett uttryck för samma sak. Jag fick fobi för att gå upp i vikt och svälte mig för att slippa bli vuxen. Det var mitt sätt att kunna kontrollera mitt liv. Träning och anorexin blev en flykt för att slippa ta itu med det jag var rädd för."

Varför berättar man inte detta för alla flickor? (Jag kommer i alla fall inte ihåg någon som förklarade detta.) Det är alltså inget konstigt med att kroppen ändrar sig och att man blir lite "mullig"!
Anorektiker. Bildkälla
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar